Układ paliwowy samochodu
Układ paliwowy samochodu to zbiór połączonych ze sobą elementów pracujących wspólnie, aby osiągnąć jeden cel, którym jest dostarczenie paliwa do cylindra, aby silnik mógł pracować. Szczegółowa budowa tego układu różni się pomiędzy konkretnymi modelami samochodów, ale wszystkie mają pewne wspólne elementy. Są nimi:
- Zbiornik paliwa — to miejsce w samochodzie, w którym przechowywany jest zapas paliwa. Nie jest to jednak zwykły, prosty zbiornik. Najczęściej wyposażony jest w elementy, pozwalające usprawnić działanie całego samochodu. Po pierwsze zbiornik paliwa musi posiadać wlew zbudowany tak, aby mieścił się w nim odpowiedni pistolet do tankowania. W przypadku silników dieslowych jest on nieco mniejszy, aby zapobiec omyłkowemu wlaniu benzyny do diesla. Wlew posiada też specjalne sitko, które zatrzyma większy obcy element i utrudni kradzież paliwa. Wewnątrz zbiornika paliwa jest też czujnik poziomu, który pozwala kierowcy oszacować, ile paliwa jeszcze zostało w baku i kiedy trzeba zatankować. Większość nowoczesnych zbiorników paliwa posiada też wstępny filtr, który pozwala usunąć z paliwa pewne zanieczyszczenia, zanim jeszcze paliwo trafi do właściwego filtra paliwa.
- Filtr paliwa — to część eksploatacyjna, która zatrzymuje w sobie ewentualne zanieczyszczenia znajdujące się w paliwie lub powstałe w innych elementach układu paliwowego. Część filtrów posiada też podgrzewacz paliwa, który podnosi jego temperaturę.
- Pompa paliwa — ta część jest sercem układu paliwowego. Sercem w znaczeniu dosłownym, ponieważ tak jak serce w ciele człowieka wymusza obieg krwi w organizmie, tak pompa paliwowa wymusza ruch paliwa wewnątrz układu paliwowego. W pompie paliwa znajdują się czujniki, które badają ciśnienie, i temperaturę paliwa i na podstawie tych i innych odczytów dostarczają do wtrysku odpowiednią ilość paliwa. Nadmiar paliwa obiegiem zwrotnym trafia z powrotem do zbiornika.
- Wtrysk — to ostatni element układu paliwowego odpowiedzialny za dostarczenie paliwa do cylindra. Tutaj też pojawiają się największe różnice w budowie układu paliwowego w różnych modelach samochodów. Najczęściej paliwo z pompy paliwa trafia na wspólną szynę (ang. common rail), z której to trafia do wtryskiwaczy wmontowanych w cylindry.