Porady dotyczące jazdy zimą powtarzane są co roku, ale nie zawsze się o nich pamięta i czasami dochodzi do nieprzyjemnych wypadków, które trafiają na pierwsze strony gazet, mimo że można ich uniknąć. Dlatego teraz, gdy nadchodzi zima, odświeżymy sobie pamięć o jeździe po śniegu.
Sprawy zaczynają się komplikować poniżej 7°C, kiedy to konwencjonalne opony zaczynają tracić swoje osiągi z powodu zimna. Wszyscy wiemy, że w Formule 1 temperatura opon ma kluczowe znaczenie, ale nie musisz brać udziału w zawodach – na drogach publicznych temperatura opon ma również duży wpływ na Twoje bezpieczeństwo.
Jeśli na drodze nagromadzi się śnieg, należy podjąć dodatkowe środki ostrożności. Należy maksymalnie ograniczyć liczbę zmiany biegów, priorytetowo traktować wysokie biegi, delikatnie operować elementami sterującymi, a w modelach automatycznych używać trybu „Snow” lub „Winter” (jeśli jest dostępny). Im dłuższa przekładnia, tym mniejsza siła przenoszona jest na koła i tym mniejsze ryzyko utraty przyczepności. Śnieg i dynamiczne zmiany pogodowe są powodem większej ilości wypadków, na co dowodem jest coraz większa liczba stłuczek w Grudziądzu.
Pedał hamulca powinien być używany tak, aby system ABS nie został zaktywowany, tzn. bez całkowitego wciskania go i z ostrożną, bardzo delikatną kontrolą, a jeśli to możliwe, zatrzymywać się z użyciem hamowania silnikiem, zamiast hamowania układem hamulcowym.
Dlatego ważne jest, aby zwiększyć odstępy bezpieczeństwa pomiędzy innymi samochodami, ponieważ samochód nie będzie hamował w ten sam sposób, ani z taką samą precyzją, a w przypadku utraty przyczepności potrzebujemy przestrzeni, aby skorygować tor jazdy.
Musisz także znacznie bardziej uważać na kierownicę, unikając agresywnych skrętów. Twoje ruchy powinny być tak subtelne, jakbyś miał w bagażniku dynamit.
Najgorszym wrogiem w zimie jest lód, który jest śliski jak olej i może oznaczać całkowitą utratę kontroli nad pojazdem, bez względu na to, jakie dodatki elektroniczne zostały zamontowane w samochodzie. O ile nie będzie to absolutnie konieczne, nie trzeba usuwać elektronicznych systemów wspomagania: są one skuteczne nawet wtedy, gdy opony mają znacznie mniejszą przyczepność i mogą stanowić różnicę między skomplikowaną sytuacją a znacznie gorszą.
Zachowanie spokoju to równie ważna rzecz, którą należy zrobić w obliczu jazdy samochodem po lodzie. Nie próbuj zmieniać sytuacji, podejmując decyzje w ostatniej chwili. Zapobieganie jest najlepszym sposobem walki z oblodzoną drogą. Powinniśmy znacznie zmniejszyć prędkość i zwiększyć odległość, tak aby w razie utraty kontroli móc zatrzymać pojazd w odpowiedniej odległości.